Veelgemaakte fouten met Instagram marketing, maak jij ze ook?

Instagram is een ontzettend populair social media kanaal en is hedendaags niet meer weg te denken uit de marketing mix van bedrijven die online actief zijn. En logisch natuurlijk want bijna elke doelgroep bevindt zich wel op Instagram én het gebruik van die social media kanaal is gratis. Behalve als je influencer marketing hanteert natuurlijk.


Wel zijn er vele dingen die mis kunnen gaan met Instagram marketing. Zo maken veel bedrijven onbewust fouten op dit kanaal, zonder dat ze het door hebben. De social media agency BuildSocial hebben de meest gemaakte fouten op een rijtje gezet!

Social media analytics negeren

Heb jij een bedrijf en ben je actief met een bedrijfsaccount? Dan heb je vast wel eens het knopje statistieken gezien onder een bericht dat je geplaatste hebt. Wellicht heb je er zelfs al een op geklikt, maar ben je niet verder gaan spitten in deze gegevens. Jammer, want deze gegevens zijn juist heel waardevol. Je kunt hier namelijk zien welke berichten het goed doen bij jouw doelgroep én welke niet. Ook zie je welke berichten met de juiste hashtags ook andere personen hebben bereikt, dan alleen jouw volgers. Al deze handige informatie ligt voor het oprapen maar je moet er wel alleen ergens voor op klikken!

Teveel hashtags gebruiken

Het gebruik van hashtags is goed want hiermee bereik je ook personen die jouw pagina niet volgen. Maar pas ervoor op dat je niet teveel hashtags gebruikt, dit kan er namelijk uit gaan zien op spam. En als er iets is dat je niet wilt, dan is het dat jouw goed bedachte social media posts aangezien worden voor spam op Instagram.

Je mag best een aantal hashtags gebruiken op Instagram maar maak bijvoorbeeld een selectie van de vijf hashtags die het beste bij jouw afbeelding en bericht passen. Dan weet je zeker dat je goed zit en jouw post alsnog gevonden wordt door personen die jouw pagina niet volgen.

Geen tijd om aan de slag te gaan met deze tips? Laat dan jouw Instagram uitbesteden bij BuildSocial!