Waar je over na moet denken wanneer je bedrijf groeit.
Na jaren van hard werken merk je dat het bedrijfje dat je ooit hebt gestart toch echt steeds groter wordt. Het begon allemaal vrij klein en simpel, en je kon het nog allemaal makkelijk overzien, maar het valt je nu toch echt steeds meer op dat je bedrijf best groot is. Je ziet niet alle personeelsleden nog dagelijks en waar je voorheen elke klant nog met enige regelmaat sprak heb je daar nu toch echt geen tijd meer voor. Daarom leggen wij in dit artikel uit waar je aan moet denken wanneer je bedrijf groeit.
Hoe houdt je contact met je personeel en je klanten?
Oké, laten we dan maar meteen met de deur in huis vallen: de harde werkelijkheid is dat je, naarmate je bedrijf groeit, niet meer contact kan houden met al je personeel en al je klanten. Jij bent maar één mens en je hebt niet oneindig tijd. Het is daarom van belang dat je weet met wie je wel contact moet onderhouden, en dat je leert op je personeel te vertrouwen. Je personeel kan ook het contact met de klanten onderhouden, en kan elkaar ook prima aan het werk houden. Wat wel heel goed helpt bij het onderhouden van klantcontact is een goed CRM systeem. Maar wat is CRM exact?
Het financiële geheel
Het is van belang dat je de geldzaken niet uit het gezicht verliest. Je lijkt veel geld te hebben, maar op een bedrijf van het formaat dat jouw bedrijf nu heeft is dat helemaal niet zo veel. Je hebt ook meer wanbetalers onder je klanten, een goed CRM systeem kan helpen om te voorkomen dat je het contact met die eventuele wanbetalers verliest. Een wanbetaler bedoelt het namelijk niet altijd slecht en er kan ook sprake zijn van een simpele miscommunicatie.